Deze wandeling is gestart van 27 september 2015 t/m nu nog onbekend.

Bewolkt met regen Wisselvallig     Bewolkt maar droog     Licht bewolkt met zon         Volop Zonnig

Alle foto's op deze site kun je vergroten door erop te klikken

Deze pagina is 28 September, 2016 voor het laatst bijgewerkt.

27-09-2015

21,1

Etappe 1

Na het lopen van het Pieterpad moeten de beentjes er toch weer aan geloven. We gaan met 'het Vroege vogelspad' kijken of een ander deel van Nederland minstens zo mooi is. Het Vroege vogeladpad volgt de nulmeterlijn van Nederland. Vandaag de start van etappe nummer 1. Ik noem het wel etappes, maar zoals ze bij het Pieterpad waren afgebakend zijn ze dat bij dit pad niet. Dus wij maken vandaag Etappe Retranchement naar Breskens en hopen uiteindelijk een keer op Schiermonnikoog te finischen.

Vanaf Retrachement volgen we eerst het het Zwin. Dit was vroeger de belangrijkste levensader voor de Belgische Hanzestad Brugge. Deze vroegere ader is door verzanding bijna dicht geslibd maar wordt nu nog kunstmatig deels open gehouden om verdere verzanding tegen te gaan. Wij lopen langs dit 250 ha groot natuurgebied en komen uit in Cadzand Bad. Hier zou je op het strand haaietanden kunnen vinden. Als haaien vechten met bv een prooi kan het gebeuren dat een haai een tand verliest. Voor hem niet erg, bij een haai groeit die gewoon weer aan. Door eb en vloed bewegingen kun je de verloren tanden gewoon in het zand vinden. Halverwege het Zwin en de Westerschelde ligt nog een kleine zeearm, in de zo genaamde verdronken Zwarte polder. De Zwarte polder is net als het Zwin een restant van een zeearm die vroeger veel langer was. Tot 1600 waren de beide zeearmen met elkaar verboden waardoor Cadzand op een eiland lag. Na deze Zwarte polder lopen we verder langs de kust en komen uit op het punt waar de veerboot uit Vlissingen in Breskens weer aan land komt. Hier kopen we een patatje, alhoewel ze het hier Friet nomen, en wachten op de bus die ons weer in de buurt van de camper brengt.

29-09-2015

17°

16,9

Etappe 2

Na een rustdag is het weer tijd voor een volgende etappe. We beginnen in Vlissingen. De oversteek van Zeeuws Vlaanderen naar Walcheren zou per voetveer moeten. Wij hebben er echter voor gekozen de camper via de tunnel die kant op te verplaatsen. Even na elven starten we vanaf de veerpond weer te wandelen. Al snel komen we aan bij een herdenkingsmonument die herinnert aan de vroege ochtend van 1 november 1944 toen de geallieerden hier aan wal kwamen. Na een hevige strijd capituleerde het Duitse leger aan het einde van 3 november. We vervolgen onze weg langs de kust en komen langs Dishoek. Hier staan we even een poosje te kijken hoe de strandhuisjes die op het strand staan, en die je overigens voor heel veel geld kunt huren, zo voor de winter van het strand worden gehaald. Verderop bij Zoute lande wandelen we over de hoogste duinen die Nederland rijk is. Deze duinen zijn zo'n 54 meter hoog. Het klimmen en dalen voelen we dan ook duidelijk in onze benen als wij even later vlak voor Westkapelle onze camper weer binnen stappen.

01-10-2015

16,5

Etappe 3

Vroeg uit de veren betekend vroeg op pad. We doen vandaag de titel van het pad eer aan. We duiken de duinen weer in waar we er eergisteren uit zijn gelopen. En binnen de kortste keren lopen we om Westkapelle heen. Later blijkt dat we door Westkapelle heen hadden moeten lopen, maar daar komen we dusdanig laat achter dat we niet meer terug lopen. Het duurde ook niet lang voor we weer volgens de route lopen. Het is een lange bijna recht pad tot aan Domburg. Hier verlaten we de kustlijn en lopen we een stukje door Domburg. We worden al vrij snel weer naar de kust geleidt, maar voor de duinen is het rechtsaf de bossen in. Pas na Oostkapelle pakken we de kustlijn weer op en lopen zelfs het laatste stuk door het mulle zand van het strand. Omdat het mulle zand zo zwaar loopt kiezen we er voor om strak langs het water te lopen. Hierdoor ontging het ons volledig dat we eigenlijk op een zandbank liepen, met als gevolg dat we een stuk terug moesten omdat we anders het water ver over de schoenranden heen kregen. Een stuk terug was het best te doen om de oversteek te maken. Na nog wat foto's schieten, van onder andere het doel voor morgen, keren we terug bij de camper.

02-10-2015

19°

23,6

Etappe 4

Vandaag maken we ons op voor een zware, lange, rechtlijnige, saaie en eentonige etappe. . . . Althans dat is wat wij verwachten van deze wandeling. Echter . . . niets is minder waar. We lopen vandaag vanuit Vrouwenpolder de Oosterscheldekering over naar Schouwen Duiveland en wij hadden gedacht dat dit een saai stuk van minsten 9 km zou zijn. Maar op Neeltje jans, het voormalig werkeiland, worden we een natuurgebied in gestuurd en gelukkig is het laag water anders hadden we de slufter niet met droge voeten kunnen oversteken. Hieruit blijkt dat het werkeiland na gedane arbeid in 1986 is teruggeven aan de natuur. Terwijl wij er doorheenlopen hebben we ook niet het idee dat hier ooit is gewerkt aan een stormvloedkering die er voor zorgt dat de Zeeuwen beter zijn verzekerd van droge voeten. Een watersnood ramp zoals in 1953 zit niemand op te wachten. Nog onder de indruk van Neeltje Jans zijn we in 'No time' op Schouwenduiveland. Na de kering slaan we rechtsaf en volgen de de dijk, soms er over en soms er voor. Als we een stuk hebben waarbij we over de dijk lopen komen we een toren tegen. Het blijkt de 'Plompe toren' te zijn. Vroeger lag er om de 'Plompe toren' het dorpje Koudekerke. Deze is zoals zovele dorpen in Zeeland door het wassende water verwoest, maar dit gebeurde al in 1700. We lopen door naar Serooskerke. Waar we bijna een naadloze aansluiting hebben op de bus, en voor we het weten staan onze schoenen af te koelen.

05-10-2015

16°

18,3

Etappe 5

Na twee dagen rust moeten we er weer tegen kunnen. Etappe Serooskerke - Zierikzee is vandaag het plan. Even na Serooskerke duiken we de Plunjepolder in. Dit natuurgebied lijkt moerassig en het wemelt er van de verschillende watervogels. Als we de polder door zijn dan klimmen we bij Moriaanshoofd de dijk weer op. Niet veel later stoppen we even bij een restaurantje om wat te eten. Dat even werd even langer, want de bediening was verre van snel! Maar meteen als we verder willen moeten we een omleiding bedenken, want de dijk is verderop afgesloten wegens werkzaamheden. Maar na ongeveer een kilometer kunnen we de dijk weer op. En dat loopt weer een stuk prettiger dan langs een autoweg. De dijk volgen we tot aan Zierikzee, alwaar we de bus weer pakken die ons bij de camper terug brengt.

07-10-2015

19,4

Etappe 6

Na opnieuw een rustdag vandaag weer op pad. Al was de rustdag acheraf niet nodig, dan wel beter geweest niet te nemen, omdat we die hebben genomen vanwege de weersvoorspellingen. De voor spellingen van gister waren slechter dan de uitvoering, en vandaag was het andersom. Maar goed we zijn niet van suiker en hebben daarom gewoon gelopen van Zierikzee naar Bruinisse. Zodra we Zierikzee uit zijn duiken we de Zeeuwse polders weer in. En al vrij snel komen we in het krekengebied van Ouwerkerk. Een gebied waar de littekens van de ramp in 1953 nog goed zichtbaar zijn. Buiten Ouwerkerk staat het watersnoodmuseum, echter daar mogen we met de hond niet naar binnen. We besluiten hiervoor morgen terug te komen omdat we dit wel heel graag willen zien. In het kader: Nu we er toch zijn.... We vervolgen onze weg richting Bruinisse, zoals al eerder over de dijk, achter de dijk en er dan weer voor! Een paar kilometer voor Bruinisse wijken we zelfs van de dijk weg en lopen, over de met de Zeeuwse klei besmeurde landbouwwegen, door naar onze eindbestemming. Het gaat dan ook voor het eerst even serieus regenen, zodat de regencapes even aan moeten. Maar het drukt onze pret niet. In Bruinesse wachten we heel even op de bus die ons weer naar onze camper brengt. Deze staat overigens op een keurige minicamping 'de Toren' in Zierikzee.

08-10-2015

14,2

Etappe 7

Zoals gisteren aangekondigd gaan we eerst naar het watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Veelal is de combi van Harry en Lisette en een museum iets van maximaal een half uurtje en als het echt leuk is kan het nog wel eens uurtje worden. Maar dit museum weet ons 2 en een half uur te boeien. Alles wat we tot dusverre van zeeland hebben gezien, bekijken we ineens met andere ogen. Kortom, we zijn blij dat we dit na gisteren nog even hebben ingehaald.

. . . . . .

Toch is er nog genoeg tijd over om nog een stuk met de benenwagen af te leggen. We rijden snel naar het eindpunt van gisteren, naar Bruinisse. We lopen langs de haven van Bruinisse naar de Grevelingendam. We laten nog even een boot langs en dan volgt er eigenlijk best wel een saaie wandeling. De verwachting was minimaal aan een zijde water te zien, maar over het algemeen zien we bomen en struiken. Gelukkig is de dam niet al te lang. Zodra we de dam over zijn slaan we bij de, in aanbouw zijnde, windmolen rechtsaf richting Oude Tonge. En dat doen we weer langs het water, achter de dijk langs. Dit deel van de wandeling maakte het minder mooie deel weer goed. Na 3 uur stappen staan we in Oude Tonge. Hebben we Zeeland verlaten en staan we in Zuid Holland.

26-03-2016

29,5

Etappe 8

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Het is weer wandeltijd. Het plan was dit hele paasweekeind te besteden aan deze wandeling, echter de voorspellingen doen ons besluiten om alleen vandaag te lopen. We rijden daarom ook niet met de camper naar Oude Tonge, maar met de gewone auto. VanuitOude Tonge pakken we de route weer op waar we vorig jaar zijn gestopt. En voor we het weten zitten we weer in een goeie kadans en lijkt het alsof we nooit een winterstop hebben gehad. Het eerste deel van de route is mooi rustig en leidt ons langs de dijk van Volkerak naar Ooltgens plaat. Maar als we daarna tegen de N59 rechtsaf moeten word de tocht saai. De laatste 10 a 12 km langs een razende autoweg, die daarna over gaat in de A29 die ons over de haringvlietbrug leidt, gaat op een gegeven moment wel vervelen. We zijn dan ook blij dat we daarna, nabij Numansdorp, de bus in kunnen stappen die ons weer naar Oude Tonge brengt.

18-09-2016

21°

23,5

Etappe 9

Na een periode van hard werken, de zomervakantie zat er ook tussen, is het weer tijd voor een partijtje wandelen. we staan geparkeerd in de buurt van De Wacht. We lopen daarom eerst het laatste stuk van de route van De Wacht naar 'S-Gravendeel. Hier stappen we op de bus die ons, onderbroken door een overstap, naar Numansdorp. Laten we daar nou de vorige keer geëindigd zijn! Voor we weer op pad gaan drinken we eerst een kop koffie en de serveerster verzekert ons dat zij overheerlijk gebak in huis heeft wat we er eigenlijk bij moeten gebruiken. Nou wij zijn de beroerdsten niet en nemen het aanbod aan. We zitten buiten en hebben zicht op een mooi pittoresk kerkje. Als de koffie op is lopen we deel 1 van deze route. Het grootste deel van deze etappe loopt over smalle dijkjes waar ook het zondagse recreatie verkeer overheen gaat. Dat is voor ons wat minder, maar te doen. Het schaap gehalte op deze route is ook boven gemiddeld. In het begin proberen we ook vooral niet te gaan staan in de schapendropjes, maar dat ging ons een beetje beheersen waardoor wij niets meer van de omgeving zagen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. De dijkjes leiden ons naar Strijensas. Van daaruit wandelen we door naar De Wacht, en jawel, over de dijkjes!

20-09-2016

19,3

Etappe 10

Na de blaar van eergisteren een dag rust te hebben gegund, moet het vandaag weer wezen. We starten in 'S-Gravendeel en al vrij vlot moeten we de Kiltunnel door. En dan begint het. Dit wordt een etappe waarin we niet 1 keer, niet 2 keer maar 3 keer te maken krijgen waarbij we de route niet kunnen volgen zoals gepland. Net na de Kilttunnel worden we met de eerste wegwerkzaamheden geconfronteerd. We moeten onze weg via het industriegebied vervolgen. Dat wat we moeten omlopen valt gelukkig te overzien. Als we dit industriegebied verlaten hebben moeten we op een gegevene moment rechtsaf. Na ruim een kilometer te hebben gelopen opnieuw een wegafsluiting ten gevolge van dijkverzwaringswerkzaamheden. Leuk scrabblewoord trouwens! Desalniettemin diezelfde afstand terug lopen is de enige oplossing. Ik kan je verzekeren dat mijn blaren dit al lang en breed niet leuk meer vinden. Want als wij na een uurtje of twee en een half lopen pauze nemen controleer ik mijn voeten. En hier blijkt dat ik ook op m'n andere voet een blaartje heb. De blaar die ik al had is in formaat verdubbeld, heel fijn! Maar ik houd mij voor dat pijn fijn is en we lopen daarom maar door. We lopen dan inmiddels in het rustige gebied van de Biesbos. Vlak voor Kop van het Land worden we voor een derde keer geconfronteerd me rood/witte hekken. We zien kip nog kraai en lopen toch door en even later blijkt dat er toch asfalteerwerkzaamheden gaande zijn. We lopen door naast het, net nieuw aangelegde asfalt, door tot aan Kop van het Land. Hier wachten we op de bus die ons naar Dordrecht brengt. Een volgende bus brengt ons weer naar S-Gravendeel.

23-09-2016

23°

22,5

Etappe 11

Mijn blaren hadden helaas een extra rustdag nodig! Maar vandaag weer tijd voor een etappe. Een etappe die loopt van Dordrecht naar Nieuw-Lekkerland. De camper staat inmiddels in Nieuw-Lekkerland dus gaan we eerst de uitdaging aan om met het OV naar Dordrecht te komen. Maar met een dosis van anderhalf uur geduld lukt ons dat. Na de buschauffeur gegroet te hebben begint de wandeling. En voor we er erg in hebben zijn we de drukte van de stad alweer kwijt. De voeten voelen goed en het ritme zit er dan ook snel in, en als we denken dat we dit tot aan Nieuw-Lekkerland moeten volhouden hebben we het mis! De weg wordt onverhard, maar nog redelijk vlak. Maar als we dan ook letterlijk tussen de landerijen door moeten, wordt het pad ook erg ongelijk. Het gemiddelde looptempo daalt hiermee dan ook drastisch. Na de middachlunch zijn we inmiddels nabij Alblasserdam. Deze laten we letterlijk links liggen en niet veel later lopen we langs de 18 molens van Kinderdijk. Hier worden er natuurlijk ettelijke foto's gemaakt watoins gemiddelde looptempo ook al niet ten goede komt. Dan kan er ook nog wel even tijd gemaakt worden om een ijsje te eten. Ondertussen vermaken wij ons door te kijken naar de vele Japanse touristen die hier met bussen vol naar toe zijn gebracht. Wij verlaten het touristische deel van deze etappe en lopen richting Nieuw-Lekkerland. Eenmaal in het dorp doen wij nog snel een boodschapje en lopen dan door naar de camper.

. .  . . . .

25-09-2016

20°

13,5

Etappe 12

Vandaag een wat kortere etappe. Dit vanwege de OV verbindingen die anders problematisch gaan worden. We lopen vanaf de camping door de landerijen, achter een aantal kleine dorpjes langs, naar Groot Ammers. Ongeveer 3 km verder is de oversteek naar Schoonhoven. Dit is onze eindbestemming. Je zou dan zeggen "bespaar je de oversteek kosten, en laat je met het OV terrug brengen". Maar we hebben het plan om even buiten de deur te eten en dat lukt dan alleen in Schoonhoven. Dus met de pond naar de overkant van de Lek, eten, en weer met de pond terug. Met een redelijke aansluiting met de bus zijn we dan ook weer in afzienbare tijd terug op de camping. Camping 'Landhoeve' is trouwens een echte aanrader voor wie van rust, service en goed verzorgd sanitair houdt?

27-09-2016

12,6

Etappe 13

Na een geweldige zonsopkomst na een redelijk koude, vochtige nacht, tijd voor etappe 13. We beginnen met een wandeling naar de buurtbus die ons naar Schoonhoven moet brengen. Die 3,3 km lopen we extra vandaag en zullen die voor de volgende etappe nog een keer lopen. Het is niet anders! Eenmaal in Schoonhoven aangekomen slenteren we nog even door het oude deel van de zilverstad. Daarna lopen we de route zoals gepland staat. Haverwege is het tijd voor een broodje. Gelukkig hebben Kees en Leny, vermoedelijk de eigenaren, op een soort van eiland wat bankjes geplaatst waar iedereen gebruik van mag maken. Als het broodje op is dan lopen we weer door, en binnen afzienbare tijd komen we weer in de buurt van de camper. Hiermee hebben we dan de Provincie Zuid Holland doorkruist en lopen we de Provincie Utrecht binnen.

. . . . . .  . .

28-09-2016

15,1

Etappe 14

Als de zuster mijn voeten preventief tegen de blaren heeft ingetaped, dan gaan we weer. We vertrekken weer vanaf de camping en lopen naar Oudewater. We realiseren ons dat de 3,5 km die we nu gelopen hebben ook weer terug moeten lopen. Maar eind bestemming is Woerden en het wordt geen zware tocht, dus dat moet kunnen! Eerst genieten van de mooie geveltjes die Oudewater rijk is en dan lopen we de landerijen weer door. Bij de vele buitenwoningen staan veel appelbomen. Gezien de tijd van het jaar is de oogst daarvan begonnen en dat levert soms mooie stillevens op. (Zie foto 3) Vele buitenwoningen waren vroeger boerenbedrijven. En bij sommigen zijn oude onderdelen daarvan bewaard gebleven, zoals een authentiek wasgebouwtje. Rond de middag strekken we even de benen, en ook dat heb ik weten vast te leggen. Al wandelend over, nu voor het eerst vandaag, een onverhard pad, komen we uit bij landgoed Linschoten. De hekken zijn dicht en er prijkt een bordje waar op staat dat het verboden is voor onbevoegden. We moeten het doen met een foto door het hek en lopen door. Niet veel later worden we door een Zwaan getracteerd op een mooi schouwspel in het water. Als we onder de snelweg doorlopen dan zijn we ook bijna in Woerden. Eenmaal in Woerden aangekomen lopen we meteen naar het station en laten ons terugbrengen naar Oudewater.

dd-mm-jjj

00°

Gereden km's:

Word vervolgd...... maar wanneer?